Assertiv adfærd – Myter og facts

Test først dig selv: Hvor assertiv er du egentlig?

assertivUdfyld testen – Èn gang for hver af følgende:

  • Overfor dine venner
  • Overfor autoritetspersoner
  • Overfor kolleger
  • Overfor fremmede mennesker
  • Overfor butiksekspedienter

 

Her kommer selve testen – som også lærer dig, HVAD det rent faktisk indebærer at være assertiv:

 

Myter og facts om det at være assertiv

  1. At være assertiv betyder, at du handler, som om du er lige så meget værd som andre mennesker – uanset hvem de er.
  2. At du er assertiv, vil sige, at du er ærlig om dine følelser, og udtrykker dem åbent og klart.
  3. Assertiv adfærd handler om at tage initiativet – i stedet for at vente på, at noget (måske…) sker. Det er aktion, ikke reaktion. Det giver dig indre styrke og kontrol over dit eget liv.
  4. At være assertiv er at tage ansvar for dine egne behov, ønsker, tanker, følelser og handlinger – i stedet for at føle dig som offer for andre.
  5. At være assertiv betyder, at du respekterer dine egne rettigheder og behov, og at du samtidig udtrykker respekt for den anden persons rettigheder og behov.
  6. assertivAssertion bliver ofte forveksles med aggression. Men assertion handler ikke om at skade den anden person – hverken fysisk eller følelsesmæssigt. Når man er aggressiv, tager man ikke hensyn til, hvordan det, man siger og gør, påvirker den anden følelsesmæssigt. Når man udtrykker sig assertivt, viser man indføling med den anden person, samtidig med at man respekterer éns egne rettigheder, følelser og behov.
  7. Assertiv adfærd handler på ingen måde om at vinde over den anden ved at sige noget grimt til personen eller tage magten fra ham/hende.
  8. Husk, den anden person har også ret til at reagere på din assertive adfærd med sine egne ønsker, behov, følelser og ideer.
  9. Assertion handler om at forhandle sig frem til et kompromis, hvor begge parter føler sig respekteret.
  10. Assertiv adfærd betyder, at konflikt og kritik kan håndteres ærligt – uden at man går i forsvarsposition.
  11. Når du udtrykker dig assertivt overfor et andet menneske, baner det vejen for et ærligt og tættere forhold imellem jer.
  12. Assertiv adfærd gør dig bedre i stand til at indrømme dine fejl og mangler uden at føle dig som en fiasko som menneske.
  13. Assertiv adfærd giver sundt selvværd og mindsker risikoen for angst og depression.
  14. Husk, assertiv adfærd omfatter både det, du siger, og måden, du siger det på. Så spørg derfor dig selv:
  • Er du afslappet i kroppen?
  • Holder du øjenkontakt?
  • Retter du ryggen?
  • Taler du klart og tydeligt – uden at blive skinger i stemmen eller for højrøstet?
  • Anvender du ansigtsudtryk og fagter, som understreger det, du siger?

 

Hvad er prisen for at opføre sig assertivt?

Når du begynder at handle og kommunikere mere assertivt, så er det vigtigt, at du er klar over, at du i begyndelsen kan løbe ind i nogle klassiske problemer:

Venner og familie kan nemlig have draget fordel af, at du har været passiv, og du kan derfor opleve, at de forsøger at spænde ben for din nye assertive måde at være på.

Du laver desuden fundamentalt om på de antagelser og leveregler, du har haft siden din barndom, og det kan være skræmmende.

Når man er assertiv, oplever man ofte ubehag på kort sigt, fordi konflikten bliver taget i stedet for at blive udsat eller skjult.

 

Hvorfor er det afgørende at træne dig i at handle og kommunikere assertivt, hvis du lider af angst, social fobi, perfektionisme eller lavt selvværd – eller sågar søvnløshed?

Når du udtrykker dine følelser og behov direkte i den situation, det drejer sig om, opbygger du ikke vrede og angst – og har bl.a. mindre risiko for at komme til at lide af søvnløshed.

Når du er mindre fokuseret på at beskytte dig selv, og på, hvordan du virker på andre, så kan du lettere se, høre og elske andre mennesker.

Jo flere gange du udtrykker dig assertivt, og dermed handler på en måde, der respekterer dig selv, jo bedre bliver dit selvværd.

Du oplever, at du får indre styrke, mere kontrol over dit liv, og at dine chancer for at få de ting i livet, du ønsker, stiger markant.

 

lotte ingerslev

Kærlige tanker
Lotte

 

Kunne du lide den her artikel? Tilmeld dig nyhedsbrevet og få flere af samme slags.

 

 

After you have typed in some text, hit ENTER to start searching...

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial