Brevkassen:
Jeg føler andre snakker om mig eller griner ad mig

Hej lotte..har brug for et råd.

social fobiJeg har mange ubehagelige tanker. Kommer jeg ind i et rum er det eneste jeg kan fokusere på at jeg føler/tænker alle snakker og griner af mig. Jeg er altid på udkig efter om andre griner af mig.

Jeg er blevet henvist til en special psykiater som har givet mig diagnosen ocd. Men jeg føler ikke at jeg kan få sagt de ting som også forgår i mig. jeg ved jeg har ocd men jeg er bange for jeg også lider mere.

Helt siden jeg var helt lille har jeg haft paranoide forstillinger om at andre snakker og griner af mig, og mine tanker for mig til at tro på at der altid er en bagtanke ved ting. Jeg har mange tanker om at folk vil svigte mig og udnytte mig, også de venner jeg har tæt på.

Det er hårdt at have den slags tanker om folk jeg holder af.

Jeg kommer tit i konflikt med andre fordi jeg hele tiden tror at ting er henvendt til mig, altså negativt. Jeg falder tit i med at drikke for at holde mine tanker ud.

Jeg har bare brug for at vide hvad jeg kan gøre for at få det bedre .

Hilsen peter

 

Brevkassen:

Jeg føler andre snakker om mig eller griner ad mig

Kære Peter

Tak for dit fine og ærlige spørgsmål. At have det, man kalder paranoide tanker, er faktisk slet ikke så ualmindeligt, som man måske skulle tro. Årsagerne til, at disse tanker dukker op, kan være mange.

Jeg har lavet en (laaang) liste over nogle af de mest almindelige årsager. Så kan du sætte kryds ved dem, du kan genkende fra dig selv.

Listen kommer her:

Udløsende faktorer for paranoide tanker

Belastninger – fx:

  • Stress
  • Parforholdsproblemer
  • Pengeproblemer
  • Søvnløshed
  • Generthed

Større livsændringer – fx:

  • At du flytter hjemmefra
  • Dødsfald i familien

Stærke negative følelser – fx:

  • Angst
  • Depression
  • Vrede
  • Skyld
  • Skam
  • Negative forestillinger om dig selv og andre

Ydre oplevelser – fx:

  • Sociale situationer
  • Usædvanlige hændelser, sammenfald og ting, der virker knyttet til hinanden
  • At du er alene
  • At du føler dig udsat
  • Situationer, hvor du tror, du bliver bebrejdet for noget, hånet eller kritiseret
  • Tvetydige verbale og nonverbale tegn

Indre oplevelser – fx:

  • Kropslig ophidselse (fx. pga. vrede eller angst)
  • Narkotika
  • Overdrevent indtag af alkohol

Den måde, du tænker over og forklarer de ting, du oplever – fx:

  • At du grubler og grubler over, hvad de ting, du oplever, mon betyder
  • At du forestiller dig, at du behøver 100 % vished om, hvad ting mon betyder
  • At du har en tendens til at bebrejde andre for de ting, der sker
  • At du drager forhastede konklusioner om ting – dvs. uden at tage modbeviser i betragtning, eller at du tror, du nok ved, hvad andre tænker (uden at du har spurgt dem)
  • At du ikke overvejer alternative forklaringer på de ting, der sker

 

Hvad du bør gøre på kort sigt, når de paranoide tanker dukker op

  1. Lad være med at gøre modstand mod de paranoide tanker eller prøve at undgå dem. Hvis du gør modstand mod dine tanker, får det dem desværre bare til at dukke endnu mere op, give endnu mere ubehag og opleves som endnu mere ”sande”.
  1. Mind dig selv om, at tanker bare er tanker. De er ikke kendsgerninger. Vi  mennesker får tusindvis af tanker hele dagen. De kommer og går.
  2. Giv slip på den paranoide tanke. Dvs. prøv ikke at forstå den. Og handl ikke på dem. Oplev den som en slags ”tinnitus”. Rid på tankebølgen. Den dukker op, stiger, topper, bliver mindre og forsvinder.
  1. Skriv et par gode råd ned på et huskekort og tag det frem og gentag det for dig selv – fx:
  • ”Jeg er bare overfølsom lige nu. Det er okay, men jeg forstørrer ting.”
  • ”Det er bare tanker. De kommer og går.”
  • ”Fortsæt – Du klarer det rigtig godt.”
  • ”Jeg drager forhastede konklusioner. Jeg aner ikke, hvad han/hun tænker.”
  • ”Jeg kan godt håndtere at have sådan nogle tanker.”
  1. Fokusér på det, du er i gang med – ikke på det, du tænkerVi mennesker er fyldt med tanker. Det kommer vi ikke udenom. Men det, der betyder noget i vores liv, er vores handlinger. Hvis du ikke er i gang med noget, så kom i gang med det. Noget, der giver dig nydelse og som kan optage dit sind lidt mere.

 

Hvad du bør gøre på længere sigt

Lær dig selv at håndtere dine følelser og tanker på en helt anden måde, end du gør.

Sæt dig ned 30 minutter hver dag i et par uger og skriv svarene på nedenstående spørgsmål.

NB! Det er vigtigt, at du rent faktisk skriver. Når du skriver, vænner du dig til at tænke anderledes. Hvis du bare svarer mundtligt på spørgsmålene, kører dine tanker i samme automatrille som sædvanligt.

  1. Hvad var det, der udløste din ubehagelige følelse? (Hvad var det, der skete, som gav dig den ubehagelige følelse? Hvem gjorde hvad mod hvem? Hvad er det ved denne hændelse, som er et problem for dig? (NB! Vær så konkret som overhovedet muligt i dine svar!))
  2. Find alle tegn på sort-hvid tænkning i den måde, du beskriver den udløsende hændelse.
  3. Omskriv din beskrivelse af hændelsen, så den bliver mere nuanceret og præcis.
  4. Hvad er dine tanker og overbevisninger om hændelsen? Hvad antager du? Giver du den udløsende hændelse en bestemt fortolkning, som er baseret på forhastede konklusioner?
  5. Lav en liste så mange alternative fortolkninger af hændelsen, som du overhovedet kan.
  6. Omskriv nu din beskrivelse af hændelsen, så den kun indeholder de nøgne kendsgerninger uden dine fortolkninger.
  7. Antager du, der er en trussel? Hvilken trussel? Hvad er det ved hændelsen/situationen, som virker truende på dig? Hvilke bekymrende udfald forventer du?
  8. Lav en liste over så mange alternative udfald, som du kan.
  9. Skriv det mest sandsynlige udfald, du bør forvente.
  10. Hvad er det, du er bange for, der sker i værste fald?
  11. Hvis det værste rent faktisk skete, hvordan kunne du så håndtere det?
  12. Passer din følelse (dvs. hvilken følelse, du har, samt dens styrke og varighed) til de nøgne kendsgerninger?

Jeg håber, du synes, der er noget, du kan bruge her? Held og lykke med det. ?

Kærlig hilsen
Lotte

After you have typed in some text, hit ENTER to start searching...

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial