ER DU DÅRLIG TIL AT TAGE IMOD KRITIK? 7 TEKNIKKER: REAGER HENSIGTSMÆSSIGT PÅ KONSTRUKTIV OG DESTRUKTIV KRITIK

Er du dårlig til at tage imod kritik?kritik

Test dig selv først:
Hvordan reagerer du normalt på kritik? Sæt X.
(Krydserne bliver ikke gemt nogen steder. Vil du gemme dine krydser, så kopier siden ind i et Word-dokument først.)

1. Jeg bliver forvirret og målløs.
2. Jeg går i defensiven.
3. Jeg fjoller og laver sjov med kritikken for, at folk ikke skal opdage, jeg er såret.
4. Jeg ignorerer det, men inderst inde er jeg såret.
5. Jeg holder vreden inde og koger indeni.
6. Jeg går til angreb på personen, der kritiserer mig – evt. på en indirekte måde.
7. Jeg lukker ned.
8. Jeg trækker mig.
9. Jeg flygter.

 

Hvad betyder testen?

Hvis du satte X ved 1, 3, 4, 7, 8 eller 9, reagerer du typisk PASSIVT på kritik:

Du flygter, gemmer dig og føler dig såret og forvirret.

Derefter skyder du skylden på dig selv. Du siger fx til dig selv: ”Jeg duer heller ikke til noget.”

Hvorfor reagerer du sådan?

Du opfatter kritik af din adfærd som en kritik af dig som person.

Hvorfor er det en dårlig ide at reagere passivt?

Konsekvenserne af en passiv reaktion på kritik kan være depression, angst og lavt selvværd, eftersom du går rundt og føler, at andre mennesker er meget kritiske, og at de har ret i deres kritik!

 

Hvis du satte X ved 2, 5, eller 6, reagerer du typisk AGGRESSIVT (inkl. passivt-aggressivt) på kritik:

Du siger – eller tænker – fx: ”Hvad bilder du dig ind?” eller ”Det er bare typisk…!” (Husk: Aggressionen bliver ikke nødvendigvis udtrykt direkte, men på diverse indirekte måder!)

Dit fokus er på hævn, ikkeproblemløsning.

Hvorfor reagerer du sådan?

Du reagerer aggressivt, fordi du oplever kritik som et personligt angreb på dig.

Eftersom du føler dig under angreb, så går du i defensiven og til angreb.

Hvorfor er det en dårlig ide at reagere aggressivt?

Konsekvenserne af en aggressiv reaktion på kritik er konflikt og øget fjendtlighed eller isolation, hvilket (udover at ødelægge dine relationer) i sidste ende kan give dig depression og lavt selvværd.

 

Antagelser, der forhindrer dig i at reagere hensigtsmæssigt på kritik

Hvordan vi reagerer på kritik, afhænger af de antagelser, vi går rundt med. Her kommer de typiske antagelser, som forhindrer folk i at reagere hensigtsmæssigt på kritik.

Sæt X ved de antagelser, du kan genkende fra dig selv:

Hvis jeg bliver kritiseret, så betyder det, at jeg er dum.
Hvis folk kritiserer mig, så betyder det, at de ikke kan lide mig mere.
De har ret i, at jeg gjorde det forkert. Jeg duer ikke til noget. Jeg er en fiasko.
Hvad bilder de sig ind at sige, at jeg har gjort noget forkert?! Det har de ikke ret til!
Han/hun er jo en idiot. Jeg gider ikke høre efter, hvad han/hun siger.
Hvis jeg også kritiserer mig selv og laver sjov med det, så vil ingen finde ud af, at jeg blev såret over det.

 

De antagelser, du satte X ved, skal du lave om på, hvis du skal lære at reagere mere hensigtsmæssigt på kritik.

lotte ingerslev

 

Jeg håber, du fik lidt indsigt i din tankegang her?

Kærlig hilsen
Lotte

 

 

 

 

ER DU DÅRLIG TIL AT TAGE IMOD KRITIK? 7 TEKNIKKER: REAGER HENSIGTSMÆSSIGT PÅ KONSTRUKTIV OG DESTRUKTIV KRITIK

 

 

After you have typed in some text, hit ENTER to start searching...