FAQ om Skype-behandlingsforløbet

Få svar på de mest almindelige spørgsmål.

 

Er det her “gammeldags snakketerapi”, hvor vi har en session én gang om måneden, og vi hver gang taler om, hvad mon årsagen til problemet mon i virkeligheden kan være?

Nej. Selvfølgelig snakker vi sammen, men det giver bedst mening at tænke på forløbet som et skræddersyet, individuelt undervisningsforløb med indlagt terapi.

For at få det optimale ud af forløbet skal du regne med at have en session ca. én gang om ugen de første 5-7 gange, så vi kan få lagt din strategi om, og du kan få justeret og finpudset det, som du afprøver derhjemme.

Derefter strækker vi intervallerne mellem sessionerne mere og mere.

 

Hvor mange sessioner skal der til med dig for, at jeg slipper af med mit problem?

Alle mennesker er forskellige, men her kan du se, hvor mange sessioner det i gennemsnit tager for, at du slipper af med dit problem (medmindre du lider af en personlighedsforstyrrelse):

OCD: 12 sessioner

Generaliseret angst: 12 sessioner

Sygdomsangst/helbredsangst: 11 sessioner

Panikangst: 8 sessioner

Præstationsangst/præsentationsangst: 8 sessioner

Social fobi: 10 sessioner

Eksamensangst: 5 sessioner

Enkeltfobier: 4 sessioner

Perfektionisme: 14 sessioner

Lavt selvværd: 14 sessioner

Søvnløshed: 10 sessioner

 

Hvordan starter behandlingsforløbet?

Du kontakter mig her >>

Når du begynder et Skype-behandlingsforløb hos mig, kan du opleve, at jeg i den første session beder dig om at udfylde adskillige spørgeskemaer med forskellige former for tests. Disse spørgeskemaer vurderer forskellige typer problemer og fysiske symptomer, samt dine grundlæggende antagelser om ting som fx angst, kontrol, bekymringer eller dit selvbillede.

Formålet med denne evaluering er at indsamle så meget information om dig som muligt, sådan at du sammen med mig hurtigt kan danne dig et overblik over, hvilket slags problem du har, og hvilke der kan udelukkes, og så vi kan afgøre, hvor alvorlige dine problemer er.

Vi bliver derefter enige om en plan for terapien, så behandlingen kan få effekt så hurtigt som muligt. Det kan fx handle om, hvor ofte sessionerne bør ligge, dine mål, hvilke færdigheder du har brug for at træne, og hvilke ændringer der vil være påkrævet i din tankegang, din adfærd, din håndtering af følelser og tanker, samt i din kommunikationsstil.

 

Hvordan foregår selve sessionerne?

I hver session vil du opleve, at du og jeg sammen laver en dagsorden. Dagsordenen kan fx indeholde en opfriskning af det, vi arbejdede med sidst, samt en gennemgang af hjemmeopgaverne fra ugen, der er gået, et eller to aktuelle problemer og træning af de relevante strategier og redskaber til dem, en opsummering af de vigtigste pointer fra sessionen, samt relevante hjemmeopgaver til den følgende uge.

 

Kommer jeg til at få hjemmeopgaver?

Ja, det kan du tro. Heldigvis, da. Hvis du ville i form og havde engageret en personlig træner i et fitnesscenter, så ville du forvente at få vejledning i, hvordan du skulle træne, når træneren ikke selv var til stede. Det gælder også for terapi. Det, du lærer i terapisessionerne, er det samme, du selv træner mellem sessionerne.

Forskningen viser, at de klienter som udfører hjemmeopgaver, opnår langt hurtigere bedring og fastholder fremskridtene i længere tid.

Fra gang til gang aftaler vi sammen skræddersyede hjemmeopgaver, som giver mening i forhold til dit problem. Dine selvhjælps-hjemmeopgaver kan fx gå ud på:

  • at registrere dine tanker og handlinger
  • at træne nye strategier til at håndtere katastrofetanker, uvished og angst
  • gradvist at konfrontere det, du frygter, på en hensigtsmæssig måde
  • at håndtere angst på en måde, der gør, at den mindskes og ikke forhindrer dig i det, du ønsker
  • at sætte dig realistiske og hensigtsmæssige mål
  • at udfordre dine dysfunktionelle antagelser og erstatte dem med mere realistiske og hensigtsmæssige antagelser
  • at reagere på dine tanker på en mere hensigtsmæssig måde
  • at øve teknikker til at håndtere dine følelser mere effektivt
  • at træne dig i at håndtere problemer bedre
  • at ændre den måde, du kommunikerer med andre på, så du opnår det, du i virkeligheden ønsker
  • at træne dig i at behandle dig selv på en venlig, rimelig og omsorgsfuld måde

 

Stammer mine problemer ikke fra min barndom?

Dine problemer kan sagtens til dels skyldes den måde, du blev behandlet af dine forældre, søskende og skolekammerater, men løsningen på dine problemer findes i, hvordan du tænker og handler I DAG. Dog er det for mange mennesker givtigt, at vi sammen udforsker kilden til dine problemer, så du kan få hjælp til at lære, hvordan du ændrer den måde, du tænker på de oplevelser nu.

 

Skyldes mine problemer ikke kemien i min hjerne?

Måske findes en del af skylden for dine problemer i kemien i din hjerne, men mange andre faktorer – som fx dine tanker, din adfærd, og dit forhold til andre mennesker, såvel som nuværende og tidligere hændelser i dit liv – er af afgørende betydning.

Det, at man får terapi, udelukker ikke, at man supplerer med medicin. Men for de fleste psykiske lidelser er der overvældende dokumentation for, at evidensbaseret psykoterapi er lige så effektiv som medicin.

Når det drejer sig om meget alvorlig depression eller angst, er man inden for videnskaben af den overbevisning, at det kan være bedst at kombinere terapi med medicin.

 

Hvordan ved jeg, om jeg gør fremskridt?

Sammen med mig finder du ved starten af terapiforløbet frem til specifikke mål, som du naturligvis kan justere, efterhånden som terapien skrider frem. På den måde kan du vurdere, om du opnår at blive mindre angst, får mere selvværd, osv.

Efter hver eneste session vil du desuden blive bedt om at give mig både mundtlig og skriftlig feedback på selve sessionen og spurgt om, hvad du eventuelt synes vi mangler. Dine tilbagemeldinger er afgørende, fordi de giver mig mulighed for at finde ud af, hvad der virker, og hvad der ikke virker.

 

Hvad koster det?

Se prisen på Skype-terapisessionerne her >>

 

Hvad nu, hvis jeg er lidt bange for, om du er dygtig nok til at hjælpe mig?

At påbegynde et behandlingsforløb er et stort skridt at tage. Det forstår jeg godt. Sådan ville jeg sørme også have det! Hvis du aldrig før har set eller læst noget af det materiale, jeg har produceret, så kan jeg sagtens forstå, at du tvivler. Så vil jeg anbefale dig at lede lidt rundt på hjemmesiden og læse nogle af mine artikler – fx ”Angstsymptomer – Den helt naturlige forklaring” eller “Lavt selvværd” – eller kigge lidt i den gratis brevkasse – eller downloade det gratis onlinekursus “Hvad enhver bør vide om angst”. Onlinekurset giver dig afgørende viden, som du sandsynligvis ikke har hørt før.

Du kan også gratis downloade de første 20 sider af min selvhjælpsbog “Bekymringsfælden – Sådan slipper du fri og lukker livet ind”.

Så kan du se, hvad jeg er for én, og hvad jeg kan, og om du har tillid til, at jeg kan hjælpe dig.

 

Hvad siger andre om behandlingen?

Det kan du læse her >>

 

Hvordan foregår terapi over Skype? Og er det lige så godt som terapi “ansigt til ansigt”?

Jeg har givet terapi over Skype i flere år, og mine klienter og jeg er rigtig glade for det. Det fungerer supergodt. Vi får hurtigt etableret en tæt kontakt, og som klient kan du sidde derhjemme i trygge rammer med din vante kop te eller kaffe, og du skal hverken bruge tid eller penge på transport.

Jeg har alle mine materialer og redskaber liggende på min hjemmeside, så dem har du adgang til derhjemmefra under og efter sessionen, så at få terapi over Skype er supereffektivt og præcis som at sidde overfor mig i samme rum.

En af mine klienter skriver sådan her om at få Skype-terapi hos mig:

“Inden forløbet begyndte, tænkte jeg over, om det ville blive hårdt at tale om de forskellige ting. Hvordan jeg ville reagere. Selvom jeg mistænkte, at Skype-metoden ville blive upersonlig, så viste den sig faktisk at fungere glimrende. Skype er ikke en hindring. En session føles ikke “halv”, bare fordi man ikke fysisk er til stede. Der er fuld fokus på terapien og man føler sig i gode hænder.”

Se resten af hans feedback her >>

Praktisk vejledning til, hvordan vi gør med Skype:

Før sessionen skal jeg bede dig maile mig følgende oplysninger (til hello@angst-strategier.dk):
  • Dit skypenavn (Det er nemlig langt nemmere, hvis jeg tilføjer dig på Skype, og du accepterer min kontaktanmodning – Ikke omvendt…)
  • Dit mobilnummer (hvis nu der – mod forventning – skulle gå noget galt med Skype…)
Hvordan vi gør mht. selve sessionen:
  1. Inden sessionen betaler du for den her på hjemmesiden, hvor du både kan betale med Dankort og med MobilePay >>
    (NB! Du skal endelig ikke betale “udenom hjemmesiden” ved at overføre pengene til mit almindelige mobilnummer. Så går pengene nemlig ind på min privatkonto, og det er forbudt! Når du i stedet betaler her på hjemmesiden via linket herover, kommer pengene automatisk ind på min firmakonto, som de skal, og du får automatisk en kvittering sendt til din email.)
  2. Så logger du på Skype.
  3. På det aftalte tidspunkt ringer jeg dig op via Skype, og så er vi i gang med sessionen…

 

Hvordan kontakter jeg dig og kommer i gang?

Jeg har ikke noget online-bookingsystem. Du ringer bare til mig eller sender mig en mail.  🙂

Se alt om kontaktinfo her >>

 

After you have typed in some text, hit ENTER to start searching...

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial