Fobier

En fobi er en angstreaktion, der optræder i situationer, der normalt ikke betragtes som farlige, og hvor angsten har fået én til at undgå situationen.

FobierNår man har en fobi, er man godt klar over, at angsten er overdreven, men man er alligevel ude af stand til at styre sin reaktion.

 

Hvilke fobier kan man have?

Man kan have fobier mod stort set alt. Men de mest almindelige fobier er:

  • Slangefobi
  • Araknofobi (edderkoppefobi)
  • Klaustrofobi
  • Elevatorfobi
  • Fuglefobi
  • Tandlægeskræk
  • Flyfobi
  • Emetofobi (angst for opkast)

 

Årsager til, at man udvikler en fobi

Der er 3 forskellige måder din fobi kan være opstået på:

1.

De ting, mennesker udvikler fobier mod, er ofte ting, dyr eller situationer, som var farlige for mennesket i urtiden (fx insekter, mus, slanger, mange vilde dyr, højder, broer og vand).

Dengang, vi levede i den vilde natur, var det afgørende for vores overlevelse at være bange for disse ting, men i vore dages teknologiske verden opfylder disse former for angstreaktioner ikke den samme nyttige funktion som dengang.

Man kan sige, at mange af os moderne mennesker har et overskud af angst, som har en tendens til at finde et eller andet specifikt at rette sig mod.

2.

En anden måde, du kan have fået din enkeltfobi på, er gennem det, man kalder betingning – dvs. at du oplever noget skræmmende, og at din hjerne bagefter knytter denne ting, dyr eller situation, du oplevede, sammen med responsen ”angst”.

3.

Du kan også som barn have oplevet, at en af dine forældre reagerer meget vagtsomt, bekymret og frygtsomt på et eller andet bestemt.

På den måde kan du have “arvet” dine forældres fobier.

Og du kan derfor komme til at give dine egne fobier videre til dine børn.

 

Typiske antagelser hos folk med fobier

Det, som holder dig fanget i din fobiske undgåelsesadfærd, er som regel nogle bestemte antagelser.

Her er nogle eksempler:

  • “Hvis jeg føler mig bange, så må det være farligt.”
  • “Jeg kan ikke stole på sandsynligheder – Jeg kunne jo være netop den “ene”, der kom til skade.”
  • “Jeg er nødt til at have 100 % vished for, at det IKKE er farligt. Ellers ER det farligt.”
  • “Hvis jeg bliver angst, vil jeg ikke være i stand til at håndtere det.”

 

Behandling

Forskningen viser, at hvis man får psykoterapi, der inddrager kognitiv adfærdsterapi, så  kan man som regel komme af med en fobi i løbet af relativt få sessioner.

Behandlingen bør fokusere på, at du får:

  • Indsigt i, hvordan du i øjeblikket fastholder dig selv i fobien
  • De optimale tænke- og handlestrategier for et liv fri for din fobi
  • Forståelse af de tricks, som angsten laver med dig
  • Hjælp til at håndtere angsten på en anderledes måde, end du gør – så den mindskes i stedet for at øges
  • Støtte til at konfrontere det, du frygter, så du kan generobre det terræn, som fobien har stjålet fra dig

 

Det kan du starte med selv at gøre

Forskning viser, at psykoedukation – et fint ord, der bare betyder viden om din egen problematik – er afgørende. Så skaf dig så meget viden om angst og fobier som muligt.

Læs evt. mere om fobier og andre former for angst på www.angstforeningen.dk og afprøv fx Psykiatrifondens angst-værktøjer.

Når man har en fobi, er man i virkeligheden ikke kun angst for en bestemt ting eller situation. Man er i lige så høj grad angst for den angst, man oplever, når man er i nærheden af det, man frygter. Gør dig derfor bekendt med, hvorfor din krop skaber de angstsymptomer, du oplever – samt hvad hyperventilering er, og hvilken rolle det kan spille i forbindelse med din fobi.

Print denne side og sæt kryds ved de ting, du kan genkende fra dig selv. På den måde lærer du din egen tankegang og adfærd bedre at kende. De ting, du finder beskrevet her på siden, er præcis de ting, du har brug for at ændre, hvis du skal af med din fobi.

 

 

After you have typed in some text, hit ENTER to start searching...

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial