HVAD ER GENERALISERET ANGST? HVORFOR FÅR MAN GENERALISERET ANGST? HVORDAN KOMMER MAN AF MED GENERALISERET ANGST?

Hvordan kommer man af med generaliseret angst?

Indtil for 15-20 år siden havde behandlingen af generaliseret angst kun begrænset succes. Men i dag giver behandlingen af generaliseret angst og de fleste andre angstlidelser meget fine resultater. Psykoterapi, der inddrager kognitiv adfærdsterapi, har vist sig at være meget effektivt.

Det er vigtigt, at den behandling, du får, fokuserer på følgende ting:

 

At du får mere ro på.

Du kommer nemmest til at blive angst, når du føler dig ”hyper” i kroppen. Du bør undersøge, hvor meget koffein (dvs. kaffe, te, cola) og alkohol du indtager. Det kan være en god idé at træne nogle åndedræts- og afslapningsøvelser, som kan hjælpe dig med at få mere ro på din krop.

 

At du finder ud af, hvad du frygter – og konfronterer det.

Du bør få hjælp til at finde ud af præcis, hvad det er for nogle situationer, fornemmelser eller tanker der foruroliger dig.

Det kan være, du bliver bedt om at lave et hierarki over de ting, du frygter – fra det, du frygter mindst, til det, du frygter allermest – og at finde ud af præcis, hvad det er, du er bange for, der kunne ske.

Ved gradvist at udsætte dig for disse situationer bevæbnet med ny viden om, hvordan du bedst håndterer din angst, kan du begynde at ændre på den måde, du oplever disse situationer.

 

At du ændrer på dine antagelser.

Det er vigtigt, at du finder ud af, hvad det er du tænker, og får hjælp til at ændre din tankegang.

Måske viser det sig, at du tager ting for personligt, eller at du kommer med spådomme om ting, som aldrig bliver til virkelighed, eller at du forudsiger katastrofer, som viser sig i virkeligheden ikke at være andet end ulemper.

Mange mennesker, der lider af overdrevne bekymringer, har en række antagelser, de lever deres liv efter, som fx ”Hvis jeg ikke gør ting perfekt, så er jeg en fiasko” eller ”Hvis der er nogen der ikke kan lide mig, er det forfærdeligt.”

Andre uhensigtsmæssige antagelser kan være ”Jeg bliver nødt til at vide ting med 100% sikkerhed” eller Jeg burde aldrig føle mig angst.” Du kan lære at anvende teknikker til at identificere og ændre dine uhensigtsmæssige antagelser til nogle, som er mere realistiske og rimelige mod dig selv.

 

At du lærer at håndtere dine bekymringer på en bedre måde.

Ligesom mange andre mennesker, der bekymrer sig for meget, mener du måske, at dine bekymringer forbereder og beskytter dig.

Du kan lære, hvordan du skelner mellem produktive og uproduktive bekymringer, hvordan du accepterer begrænsninger og lever med et rimeligt niveau af uvished.

Du kan lære at nyde nuet på en ikke-dømmende måde, og at betragte dine bekymringer som ”baggrundsstøj”, som ikke behøver at styre dig.

Du kan desuden lære at slukke for fornemmelsen af, at alting haster – Den fornemmelse, som får dig til at føle dig under konstant pres.

 

At du træner dig i at forholde dig til dine følelser på en bedre måde.

Mange mennesker med overdrevne bekymringer har problemer med at håndtere deres følelser.

De er ofte overbevist om, at deres følelser vil overvælde dem, at følelserne aldrig vil holde op, når de først er begyndt, eller at følelserne ikke giver nogen mening.

Men livet handler ikke om at eliminere følelser. Et rigt liv kræver, at du lærer at leve med dine følelser på en meningsfuld måde.

Terapi kan hjælpe dig med at få et bedre og mere accepterende forhold til de følelser, som kan gøre dit liv rigt og meningsfuldt.

 

At du får et bedre forhold til de mennesker, der betyder noget for dig.

Din angst er ofte knyttet til konflikter og misforståelser i dit forhold til andre mennesker.

Terapien kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad det er for nogle ting, der er problematiske, og du kan få træning i mere effektive måder at forholde dig til andre, så du kan gøre noget aktivt for at forbedre tingene.

Træning i kommunikation, aktiv og empatisk lytning, assertion, fælles problemløsning, og hvordan man kan få flere positive oplevelser sammen med andre mennesker kan være vigtige elementer i din terapi.

 

At du bliver en bedre problemløser.

Mennesker med bekymringsangst tænker sig ofte til en masse problemer, som ikke eksisterer.

Til gengæld viger de ofte tilbage fra at løse de problemer, som man rent faktisk kan gøre noget ved. Det gør de, fordi en stor del af deres angst er skabt af, at de har vænnet sig til at undgå de oplevelser, som gør dem angst.

Det er afgørende, at du bliver en praktisk og effektiv problemløser, sådan at du får mere tillid til din egen evne til at håndtere de problemer, du kan støde på i dit liv.

 

Det kan du starte med selv at gøre

Forskning viser, at psykoedukation – et fint ord, der bare betyder viden om din egen lidelse – er afgørende. Så skaf dig så meget viden om angst og generaliseret angst som muligt.

Få hjælp til at lære at håndtere katastrofetanker og tilværelsens uvished på en hensigtsmæssig måde med bogen “Bekymringsfælden – Sådan slipper du fri og lukker livet ind.” Download de første 20 sider gratis her.

Afprøv den gratis app Worry Time – en app specialdesignet til folk med mange unødige bekymringer. Du får hjælp til at udskyde dine bekymringer til senere og komme videre med din dag. App’en lærer dig at begrænse den tid, du bruger på bekymringer – og efterhånden som du bliver mere øvet, at give helt slip på bekymringerne ved at ”krølle dem sammen”. Du kan downloade appen via Apple App Store eller Google Play.

Læs evt. mere om generaliseret angst og andre former for angst på www.angstforeningen.dk og afprøv fx Psykiatrifondens Mentale Motionscenter.

Gør dig bekendt med årsagerne til de angstsymptomer, som du oplever.

Hvis du er perfektionist (og det kan man sagtens vise sig at være, selvom man er overbevist om, at man ikke er det…), så er det vigtigt, at du arbejder med perfektionismen. Ellers kommer den til at holde liv i din angst, selvom du synes, du håndterer selve angsten “helt efter bogen”.

Træn dig i at gruble mindre over din angst. Grublerier kan desværre rent faktisk øge angsten.

Klik på de orange links herunder, og lær din egen tankegang og adfærd bedre at kende. De ting, du finder beskrevet, er præcis de ting, du har brug for at ændre, hvis du skal af med din angst.

 

HVAD ER GENERALISERET ANGST? HVORFOR FÅR MAN GENERALISERET ANGST? HVORDAN KOMMER MAN AF MED GENERALISERET ANGST?

 

After you have typed in some text, hit ENTER to start searching...