HVAD ER GENERALISERET ANGST? HVORFOR FÅR MAN GENERALISERET ANGST? HVORDAN KOMMER MAN AF MED GENERALISERET ANGST?

Hvorfor får man generaliseret angst?

Der er mange faktorer, der kan føre til, at man udvikler generaliseret angst. Mellem 30-50 % kan være nedarvet, men følgende ting kan også bidrage:

  • Du mistede en af dine forældre som lille barn
  • Som barn følte du behov for at trøste eller beskytte din mor eller far
  • Dine forældre blev skilt, mens du var barn
  • Dine forældre var overbeskyttende
  • Dine forældre opførte sig, som om verden var et farligt sted
  • Du oplever aktuelt belastende situationer
  • Du har urealistiske forventninger til dig selv og/eller andre
  • Du oplever konflikter i dit parforhold
  • Du indtager for meget alkohol eller koffein
  • Dine problemløsningsfærdigheder er ringe

Undersøgelser viser, at niveauet af angst i befolkningen som helhed er steget støt de sidste 50 år – måske bl.a. som følge af et fald i social tilknytning og forbundethed, urealistiske forventninger til, hvordan livet burde være, samt en overfokusering på dårlige nyheder i medierne.

 

Typiske antagelser

Mennesker, der lider af generaliseret angst, har ofte også meget svært ved at tolerere uvished, fordi de tit mener, at hvis der er noget i fremtiden, som de ikke ved, hvordan kommer til at gå, så vil det nærmest helt sikkert komme til at gå meget skidt.

Folk, der lider af generaliseret angst, har desuden ofte blandede følelser og overbevisninger mht. deres bekymringer. På den ene side er de overbevist om, at deres bekymringer forbereder dem og beskytter dem. Men på den anden side så tror de, at de kan blive syge af at bekymre sig, og at de bør holde fuldstændigt op med at bekymre sig.

Det viser sig rent faktisk, at mennesker med generaliseret angst typisk har nogle bestemte antagelser, som – desværre – er med til at holde bekymringerne i gang. Herunder kan du se nogle eksempler på disse antagelser.

Hvor mange af antagelserne kan du genkende fra dig selv?

Antagelser om, at det kan have negative konsekvenser at bekymre sig:

  • “Jeg kan blive sindssyg af at bekymre mig.”
  • “Det kan være skadeligt at bekymre sig.”
  • “Mine bekymringer giver min krop stress.”

Antagelser om, at det er nødvendigt at bekymre sig:

  • “Det, at jeg bekymrer mig, hjælper mig med at håndtere ting bedre.”
  • “Hvis jeg bekymrer mig, så er jeg forberedt.”
  • “Det, at jeg bekymrer mig, hjælper mig med at løse problemer.”

 

Sikkerhedsadfærd typisk for generaliseret angst

På grund af de ubehagelige bekymringstanker og den angst, de medfører, udvikler man – forståeligt nok! – typisk det, der kaldes sikkerhedsadfærd. Adfærd, der desværre viser sig at ende med at blive kontraproduktiv…

Sikkerhedsadfærd er handlinger, som har til formål at give én vished, beroligelse eller fred for bekymringerne og katastrofeforestillingerne et stykke tid.

Når man lider af generaliseret angst, anvender man mange former for sikkerhedsadfærd – som regel uden at være klar over, at det er det, man gør.

Nogle enkelte eksempler på typisk sikkerhedsadfærd kan du se her:

  • Du søger efter så meget information, som overhovedet menneskeligt muligt, før du tager en beslutning.
  • Du overvejer ALLE udfald af en situation (ikke bare de sandsynlige udfald), og planlægger håndteringen af ethvert problem, der er selv meget lille risiko for eller som først kan risikere – måske – at opstå om et godt stykke tid.
  • Du tjekker ting igen og igen – for at sikre dig 100 % mod, at der opstår nogen form for problemer overhovedet.
  • Du udsætter ting til senere, som du egentlig kunne gøre lige nu – fordi du er usikker på resultatet eller på de beslutninger, der skal tages.
  • Du forsøger at få alle problemer løst nu og her på én gang – i stedet for at tage tingene i små skridt ad gangen eller arbejde på et område ad gangen.
  • Du tager en beslutning, hvor du allerede HAR overvejet fordele og ulemper grundigt, op til FORNYET overvejelse – fordi du ikke er 100 % sikker på et 100 % problemfrit resultat.


Hvorfor er denne sikkerhedsadfærd kontraproduktiv?!

Hvis du overhovedet bliver beroliget af at gøre disse ting, er det kun midlertidigt, og du får aldrig den endelige vished du søger efter.

Desuden ender disse handlinger med at øge din angst for uvished på længere sigt, fordi din vagtsomme sikkerhedsadfærd fortæller angstcentret i din hjerne, at selve tilværelsens uvished er livsfarlig.

 

HVAD ER GENERALISERET ANGST? HVORFOR FÅR MAN GENERALISERET ANGST? HVORDAN KOMMER MAN AF MED GENERALISERET ANGST?

After you have typed in some text, hit ENTER to start searching...