HVAD ER SØVNLØSHED? OG HVORFOR BLIVER MAN SØVNLØS? HVORDAN KOMMER MAN AF MED SØVNLØSHED?

Hvordan kommer man af med søvnløshed?

SøvnløshedHvis det viser sig, at du ud over søvnløshed også lider af perfektionisme, depression,  panikangst eller generaliseret angst (fx i form af en uhensigtsmæssig måde, du håndterer bekymringstanker på, eller rigide krav til dig selv), er det vigtigt, at behandlingen starter med at fokusere på disse problemer eller med at træne en ny strategi til at håndtere bekymringstanker, udtrykke dine behov, samt at opbygge effektive søvnvaner ved siden af.

Det kan bedst betale sig at begynde dér, fordi det er den grundlæggende årsag til den. Fokuserer man i stedet udelukkende på søvnløsheden, opnår man ikke en egentlig forandring.

Efterhånden som angsten/ depressionen/perfektionismen mindskes, og du bliver bedre til at håndtere bekymringstanker og udtrykke dine behov, så bliver søvnproblemerne normalt også mindre, og søvnen begynder at give mere hvile.

 

Hvordan behandler man selve søvnløsheden?

Forskningen har gang på gang vist, at en særlig form form for kognitiv adfærdsterapi specielt rettet mod søvnløshed er den bedste behandling.

Dvs. behandlingen bør fokusere på, at du får:

  • Nye effektive søvnvaner.
  • Hensigtsmæssige tænkevaner mht. søvn og søvnløshed.
  • Hemmeligheden bag, hvordan du undgår at bekræfte din hjerne i, at du “nok ikke kommer til at sove i nat”.
  • Indsigt i de tricks, som angsten laver med dig.
  • Kraftfulde redskaber til at håndtere bekymringer og negative tanker på en måde, der gør, at de ikke behøver genere dig om natten.
  • Træning i at flytte fokus, når du bliver uhensigtsmæssigt vagtsom.
  • Den optimale strategi for, hvordan du håndterer din angst for ikke at kunne sove på en helt anderledes og effektiv måde – så den rent faktisk mindskes.

I videoen herunder kan du se mere om mekanismerne i søvnløshedens onde cirkel, som det er vigtigt, at behandlingen får lavet om  på.

 

Man kan desuden supplere med søvnrestriktionsterapi – en adfærdsterapeutisk metode, der kan forekomme vanskelig, men som kan være særdeles effektiv. Kort fortalt går metoden ud på, at du begrænser den tid, du tilbringer i sengen, til den tid, du rent faktisk sover, hvilket viser sig at gøre søvnen dybere og gøre det nemmere for dig at falde i søvn.

 

HVAD ER SØVNLØSHED? OG HVORFOR BLIVER MAN SØVNLØS? HVORDAN KOMMER MAN AF MED SØVNLØSHED?

After you have typed in some text, hit ENTER to start searching...