Kender du de 15 principper for selvrespekt?

respekter dig selvDesværre er mange mennesker vokset op i familier, hvor deres behov ikke blev anerkendt og respekteret. Og hele deres liv føler de sig bange for at udtrykke deres behov, fordi de føler sig som dårlige mennesker, eller fordi de føler, de ikke har fortjent det, og at deres følelser ikke er vigtige.

Så spørg dig selv, om du ofte tænker:

  • “Har jeg virkelig fortjent at bede andre om noget?”
  • “Er jeg overhovedet vigtig nok til at belemre andre med mine behov?”
  • “Har jeg virkelig ret til at skuffe andre?”
  • “Har jeg ret til at insistere på, at andre mennesker skal anstrenge sig for min skyld?”

 

Nu skal du høre mit laaange svar på alle de spørgsmål:

JA!

Det har du – af den simple grund, at du er er et menneske. Derfor – og af ingen anden grund – er du lige så meget værd som andre. Og derfor er dine følelser og dine behov præcis lige så vigtige som andre menneskers.

Men opfører du dig i virkeligheden sådan?

Hvis du ikke gør, så viser forskningen, at en ændring her kan være nøglen til, hvordan du får mere selvværd og selvrespekt.

 

De 15 principper for selvrespekt

Print listen.
Skriv ud for hvert princip, hvor meget du handler ud fra det. (0-100%).
De principper, som du for øjeblikket ikke handler ret meget ud fra, er dem, du har særlig brug for at træne, hvis du vil øge din selvrespekt.

  1. Du har ret til at have behov for ting, som andre mennesker kan give dig.
  2. Du har ret til nogle gange at prioritere dig selv højest.
  3. Du har ret til at føle – og give udtryk for dine følelser.
  4. Du har ret til at være den endelige dommer over dine overbevisninger – og til at acceptere dem som berettigede.
  5. Du har ret til at have de holdninger og meninger, du har.
  6. Du har ret til at have DIN oplevelse af verden – selvom den måske er anderledes end andre menneskers.
  7. Du har ret til at protestere mod alle former for behandling/kritik, som du oplever som ubehagelig.
  8. Du har ret til at forhandle med andre mennesker for at opnå forandringer.
  9. Du har ret til at bede om hjælp, følelsesmæssig støtte eller andet, du har behov for – selvom du måske ikke altid kan få det.
  10. Du har ret til at sige nej. Det, at du siger nej, gør dig ikke til et dårligt menneske eller til en egoist.
  11. Du har ret til ikke at skulle retfærdiggøre dine handlinger/følelser overfor andre.
  12. Du har ret til ikke at tage ansvar for andres problemer.
  13. Du har ret til at vælge at undlade at reagere på en situation.
  14. Du har – nogle gange – ret til at være til gene for andre.
  15. Du har ret til at skuffe andre.

Træn din selvrespekt

Skriv de principper, som du indtil nu har handlet meget lidt efter, på et huskekort – og sæt dem op et sted, hvor du ser dem tit – fx på spejlet i badeværelset – så du bliver mindet om dem hver dag.

Øv dig i at kommunikere og handle ligeværdigt. Hvordan kan du se mere om her >>

Bliver du bange for at udtrykke dine behov tydeligere, end du gør nu? Bange for, at det betyder, at du skal til at være aggressiv? Så læs her om myter om det at udtrykke dig ligeværdigt >>

lotte ingerslev

Pøj pøj med træningen!

Kærlige tanker

Lotte

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

After you have typed in some text, hit ENTER to start searching...

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial