HVAD ER OCD? HVORFOR FÅR MAN OCD? HVORDAN KOMMER MAN AF MED OCD?

Hvordan kommer man af med OCD?

Det er såmænd ikke så mange år siden, at man troede, at OCD ikke kunne behandles. I dag er der gode muligheder for at komme lidelsen til livs vha. enten moderne psykoterapeutisk behandling eller medicin – eller en kombination af de to ting.

Når man behandler OCD medicinsk, så vil lægen typisk anvende moderne antidepressiv medicin i form af det, man kaldes SSRI-præparater. Man skal dog regne med, at det tager et par måneder, før medicinen begynder at virke, og man skal typisk have højere doser, end hvis det var depression, der var diagnosen.

Medicinen hjælper én ikke med at lære at håndtere angsten på en anden måde, så når man holder op med medicinen igen, så kommer OCD’en tilbage.  Så derfor vil man opleve, at lægen anbefaler, at man tager medicinen resten af livet.

Når man har OCD, er der 3 ting, man grundlæggende frygter:

  • Tilværelsens almindelige uvished
  • Det store ansvar, der ligger på éns skuldre som menneske
  • De tanker og følelser, der dukker op i éns sind (dvs. katastrofetanker, skræmmende tanker og impulser, samt angst)

Det er disse tre ting, som det er afgørende, at man gennem behandlingen får hjælp til at lære at tolerere og håndtere. Det er selve kernen i, hvordan man får det bedre.

 

Hvad bør de pårørende gøre?

De pårørende kommer meget let ind i en usund dynamik, hvor de veksler mellem skiftevis at være irriterede på den OCD-ramte og sætte (vrede) grænser og så få ondt af den OCD-ramte og derfor tilpasse sig OCD’en.

Det er fuldstændig afgørende, at de pårørende skaffer sig viden om OCD, og bliver bevidste om, hvordan deres adfærd bliver påvirket af – og påvirker – OCD’en, og at de derefter sætter sig ned med den OCD-ramte og aftaler en tålmodig, men struktureret nedtrapningsplan for den måde, de er endt med at tilpasse deres eget liv til angsten.

Hvis de ikke gør det, og i stedet fortsætter med at håndtere OCD’en på en enten vred eller tilpassende måde (eller en kombination af begge dele), så viser forskningen, at det rent faktisk spænder ben for behandlingen.

 

Det kan du starte med selv at gøre

Forskning viser, at psykoedukation – et fint ord, der bare betyder viden om din egen lidelse – er afgørende. Så skaf dig så meget viden om angst og OCD som muligt.

Læs evt. mere om ocd og andre former for angst på www.angstforeningen.dk og OCD-foreningen og afprøv fx Psykiatrifondens angst-værktøjer.

Hvis du ikke synes, du har nogen ydre tvangshandlinger, så er det vigtigt, du lærer noget om den form for OCD, man kalder “Pure O” / “Pure OCD”.

Sæt dig godt og grundigt ind i, hvad det er for tricks, angsten laver med dig.

Få hjælp til at lære at håndtere dine katastrofetanker og tilværelsens almindelige uvished på en mere hensigtsmæssig måde med bogen “Bekymringsfælden – Sådan slipper du fri og lukker livet ind.”

Klik på de orange links nederst på denne side, og lær din egen tankegang og adfærd bedre at kende. De ting, du finder beskrevet, er præcis de ting, du har brug for at ændre, hvis du skal af med din OCD.

 

HVAD ER OCD? HVORFOR FÅR MAN OCD? HVORDAN KOMMER MAN AF MED OCD?

 

After you have typed in some text, hit ENTER to start searching...