HVAD ER PANIKANGST? HVORFOR FÅR MAN PANIKANGST? HVORDAN KOMMER MAN AF MED PANIKANGST?

Hvordan kommer man af med panikangst?

Store forskningsundersøgelser viser, at 74-85 % bliver fri for panikanfald efter korte psykoterapeutiske behandlingsforløb.

Hvis panikangsten har udviklet sig til agorafobi, opnår man ligeledes en væsentlig forbedring af agorafobien, og hos 50-70 % forsvinder angsten fuldstændig.

Med medicin kan man reducere symptomerne på angst, men man lærer ikke at håndtere sin angst. Og fordi man ikke konfronterer angsten, bliver man ved med at være bange for den.

Man kan derfor ende med at være tvunget til at blive ved med at tage medicinen.

Forskningen viser, at det som regel er mest effektivt at starte med at behandle panikangst udelukkende vha. psykoterapi.

Men hvis angsten er alt for stærk til, at man kan arbejde med den, kan man blive nødt til at supplere med medicin i en periode.

 

Hvad går behandlingen ud på?

Kort fortalt skal du have hjælp til at gøre noget andet på hvert trin af Panikangstens onde cirkel, som du kan se på siden Hvorfor får man panikangst.

Det vil fx sige, at du skal lære at omfortolke de kropslige fornemmelser, du oplever under et panikanfald. Og du skal lære at forstå, at anfaldet slutter helt af sig selv, uden at du behøver at gøre noget som helst.

Desuden skal du til at eksperimentere med at aflægge de former for sikkerheds- og undgåelsesadfærd, som du har udviklet.

Og så kan er det min erfaring, at det godt kan betale sig at spekulere lidt over, hvad det er for en overgangsperiode, du har befundet dig i, som har ført til, at du har følt det, som om dit ansvar er blevet øget. Det er nemlig typisk i sådanne perioder, at man udvikler panikangst. Og når man forstår, hvad der skabte angsten, kan man langt bedre finde fred med den. Derved bliver det langt nemmere at håndtere den på en effektiv måde.

 

Det kan du starte med selv at gøre

Hvis du har mistanke om, at du lider af panikangst, skal du altid starte med at sørge for at blive undersøgt af en læge, sådan at du får tjekket, at det ikke er en fysisk sygdom, du lider af.

Forskning viser, at psykoedukation – et fint ord, der bare betyder viden om din egen lidelse – er afgørende. Så skaf dig så meget viden om angst og panikangst som muligt.

Læs evt. mere om panikangst og andre former for angst på www.angstforeningen.dk og afprøv fx Psykiatrifondens Mentale Motionscenter.

Læs mit svar til brevkassespørgsmålet Angsten kommer pludselig ud af den blå luft. Hvad skal jeg gøre?! Her får du konkrete redskaber til, hvad der er hensigtsmæssigt at gøre, når du får et panikanfald.

Gør dig bekendt med, hvorfor din krop skaber de angstsymptomer, du oplever.

Klik på de orange knapper herunder, og lær din egen tankegang og adfærd bedre at kende. De ting, du finder beskrevet, er præcis de ting, du har brug for at ændre, hvis du skal af med din angst.

 

HVAD ER PANIKANGST? HVORFOR FÅR MAN PANIKANGST? HVORDAN KOMMER MAN AF MED PANIKANGST?

 

After you have typed in some text, hit ENTER to start searching...