HVAD ER PERFEKTIONISME? HVORFOR BLIVER MAN PERFEKTIONIST? HVORDAN KOMMER MAN AF MED PERFEKTIONISME?

Hvad er perfektionisme?

Perfektionisme lider man af, hvis man stiller urealistiske, overmenneskelige krav til sig selv eller andre. Krav, som man selv og ens nærmeste oplever negative konsekvenser af, men som man alligevel fortsætter med at stille. Og lad mig med det samme korrigere en almindelig misforståelse … Man kan sagtens være perfektionist og ikke få lavet de ting, man skal!

Bag perfektionismen ligger der som regel en dyb angst for at blive nedvurderet, kritiseret, afvist, forladt eller udstødt. Denne angst holder én fast i den perfektionistiske adfærd, selvom om den har negative konsekvenser for én selv og éns nærmeste.

Disse negative konsekvenser lukker man typisk øjnene for, fordi man er bange for, at hvis man opgiver bare lidt af den perfektionistiske adfærd, så vil det få endnu værre konsekvenser. Så – forestiller man sig – vil man blive udsat for sønderknusende kritik (enten fra andre eller fra én selv), smertelig skamfølelse, tab af livsvigtig accept fra andre, afvisning eller decideret udstødelse.

 

Typiske antagelser

Der findes 2 typer perfektionisme. Og man kan sagtens lide af begge typer.

Perfektionisme-type 1

Overordnet overbevisning: “Hvis jeg ikke er perfekt, så er jeg en fiasko.”

Eksempler på denne overbevisning:

  • ”Den eneste rigtige måde at gøre ting på er den 100 % perfekte. Alt andet er forkert.”
  • ”Der er altid noget, jeg burde have gjort bedre – også selv hvis tingene er næsten perfekte.
  • ”Jeg bør være perfekt.”
  • ”Det, jeg laver, bør være fejlfrit.”
  • ”Hvis jeg ikke gør tingene perfekt, så kan jeg ikke acceptere mig selv.”
  • ”Jeg bør aldrig lave den samme fejl to gange.”
  • ”Det, jeg laver, bliver nødt til at være en toppræstation.”
  • ”Hvis jeg laver fejl, er det forfærdeligt / er jeg en fiasko.”
  • ”Jeg bliver nødt til at arbejde hårdt hele tiden.”
  • ”Jeg forventer af mig selv, at jeg er perfekt.”

 

Perfektionisme-type 2

Overordnet antagelse: ”Hvis det bliver afsløret, at jeg er uperfekt, så får det katastrofale konsekvenser.”

Eksempler på denne overbevisning:

  • ”Andre mennesker forventer, at jeg er perfekt.”
  • ”Hvis jeg ikke er perfekt, så bliver jeg ydmyget / afvist / kritiseret / nedvurderet.”
  • ”Jeg bliver nødt til at fremstå, som om jeg har kontrol over mine handlinger på alle tidspunkter.”
  • ”Jeg bliver nødt til at blive anset for at være perfekt til at håndtere alt det, jeg laver.”
  • ”Det er meget vigtigt, at jeg altid fremstår, som om jeg har styr på tingene.”
  • ”Jeg bliver nødt til altid at fremstå som perfekt.”
  • ”Jeg vurderer mig selv ud fra de fejl, jeg laver, når der er andre mennesker, der kan se det.”
  • ”Jeg vil gøre nærmest hvad som helst for at dække over en fejl, jeg har begået.”
  • ”Fejl er meget værre, hvis de bliver begået, når der er andre til stede, end hvis de bliver begået, når der ikke er andre til stede.”
  • ”Jeg ruger over fejl, jeg har begået, når der har været andre, der har set dem.”
  • ”Jeg har ikke lyst til, at folk skal se mig gøre noget, med mindre det er noget, jeg er meget dygtig til.”
  • ”Jeg hader at begå fejl, når der er andre, der kan se det.”
  • ”Jeg lader aldrig andre vide, hvor meget jeg anstrenger mig for at klare de ting, jeg laver.”
  • ”Jeg bør holde mine problemer for mig selv. Jeg bør klare dem selv – i stedet for at indrømme dem over for andre.”
  • ”Jeg forsøger at holde mine fejl for mig selv.”
  • ”Det at indrømme fejl over for andre mennesker, er det værste, jeg ved.”

 

Perfektionisme er usundt

Desværre bagatelliserer mange mennesker, hvor skadeligt det er at være perfektionist. Det er rigtig uheldigt! Perfektionisme er nemlig decideret usundt.

Massevis af videnskabelige undersøgelser viser, at hvis man er perfektionist, så har man større risiko for at få psykiske lidelser. De lidelser eller problemer, som perfektionismen kan være med til at udløse (og holde i gang) er bl.a.:

  • depression
  • selvmord
  • angst
  • bekymringer
  • stress
  • skadelig udsætteradfærd og overspringshandlinger
  • lavt selvværd
  • personlighedsforstyrrelser
  • anoreksi
  • bulimi

Som perfektionist er du desuden i større risiko for at udvikle problemer i dine tætte relationer. Du kan meget let komme til at opleve utilfredshed i dit parforhold og/eller med dit sexliv, du kan have det svært med nærhed og opleve vanskeligheder ved at åbne dig overfor andre, og det bliver ofte svært for dig at nærme dig ubehagelige tanker og følelser. Du kan også få meget svært ved at håndtere din egen vrede.

De typiske præstationsproblemer, som perfektionismen øger din risiko for, er for det første det, man inden for psykologien kalder prokrastinering. Dvs. overspringshandlinger og anden udsætteradfærd. Det bliver jo meget svært at gå igang med en opgave, hvis kravene man selv stiller til den er skyhøje.

Man kan også udvikle andre former for undgåelsesadfærd – fx at man undlader at søge relevante jobs, fordi man selv har alt for høje forventninger til, hvad man bør kunne præstere.

Man kan opleve alvorlige skriveblokeringer, hvis man har et job, der involverer produktion af skriftligt stof. Eller man underpræsterer måske i skolen, fordi man hellere vil underpræstere med vilje end komme til kort, når man lægger hele éns kraft ind i opgaven.

Og ikke nok med dét – Perfektionisme kan være med til at udløse helt konkrete fysiske helbredsproblemer, viser forskningen. De helbredsproblemer, der er tale om, er bl.a. hovedpine, øget stresshormon i kroppen, søvnproblemer og hjerteproblemer.

Nye undersøgelser viser desuden, at hvis du lider af angst eller depression, så kan det være meget svært at komme af med problemet, hvis du ikke arbejder med din indbyggede perfektionist som en specifik del af behandlingen – Sådan at du i stedet lærer at behandle dig selv med varme, medfølelse, venlighed og omsorg.

 

HVAD ER PERFEKTIONISME? HVORFOR BLIVER MAN PERFEKTIONIST? HVORDAN KOMMER MAN AF MED PERFEKTIONISME?

After you have typed in some text, hit ENTER to start searching...