Brevkassen:
Jeg er så ked af, at jeg rødmer – Hvad skal jeg gøre?!

Hej Lotte.

Jeg er kvinde på 21 år, som lider meget af social angst og angst for at rødme.

Hver gang jeg snakker med folk, er jeg angst for at rødme og hvordan jeg ser ud og hvad jeg siger. Især når jeg skal være sammen med min svigerfamilie, er jeg meget nervøs for at rødme, for hver gang fx min svigermor spørger ind til mig, kan jeg blive helt rød i hovedet og prøver at finde undskyldninger for, at jeg lige skal hente et glas vand, vaske hænder eller fx på toilettet, så hun ikke skal se at jeg bliver helt rød i hovedet, for jeg er så flov over det.

Jeg er blevet meget indadvendt overfor folk, pga min angst for rødme. Derfor tror jeg også at min sociale angst er kommet op, fordi jeg hele tiden er bange for at folk spørger ind til mig, for så bliver jeg rød i hovedet. Jeg er så ærgelig over det og det forringer virkelig min livskvalitet. Der er ingen i min familie der ved at jeg har det sådan, for jeg prøver altid at skjule det, ved fx ikke at starte samtaler når vi er ude hos folk, fordi så ender det altid ud i rødme. Jeg tænker også tit over hvad folk tænker og synes om mig, og altid hvad jeg siger. Jeg er ellers en sjov og frisk pige, men rødmen ødelægger alt for mig, og hvis jeg bliver inviteret til noget familie tam tam, er jeg altid uger op til, nervøs og angst for at vise min rødme.

Håber virkelig du kan hjælpe mig, Lotte.

De bedste hilser herfra
Amanda

 

Brevkassen:
Jeg er så ked af, at jeg rødmer – Hvad skal jeg gøre?!

Kære Amanda

Tak for dit fine spørgsmål. Jeg kan læse ud af dit brev, at du kæmper rigtig meget med det her. Det er jeg virkelig ked af at høre.

rødmenFørst bliver jeg desværre nødt til at sige noget, der nok vil skuffe dig: Du kommer ikke af med din tendens til at rødme. Det er der simpelt hen nogle mennesker, der er født med at gøre mere end andre.

En af de gode nyheder er til gengæld, at forskningen viser, at mennesker, der har tendens til at rødme, bliver anset for at være MERE TROVÆRDIGE af andre mennesker – og at det er der simpelt hen også noget om, at de rent faktisk ER. Videnskabelige undersøgelser viser, at folk, der rødmer lettere end andre, er mere tilbøjelige til at foretage altruistiske handlinger, end andre mennesker er.

Du tænker sikkert, “Hvad søren skal jeg med dét? Jeg ville jo ønske, at jeg ikke virkede så troværdig, hvis jeg bare kunne komme af med min rødme!” Men det kan du ikke. Jeg bliver nok ikke populær af at sige det, men det er ikke desto mindre rigtigt… ?

Hvad filan skal du så gøre?! Ja, det som du kan gøre – og som kan gøre en kæmpe forskel – er at begynde at REAGERE anderledes på din rødme, sådan at din REAKTION ikke FORVÆRRER rødmen.

rødmenDvs. du skal til at træne dig i at reagere INVITERENDE på rødmen – i stedet for at gøre alt hvad du kan for at styre/reducere den, når du kan mærke, der er tegn på, at den er på vej til at dukke op.

Jeg ved godt, det er lettere sagt end gjort – især når du – naturligt nok – i lang tid har gjort alt, hvad du kunne, for at undgå at rødme.

Hvorfor skal du træne dig i ligefrem at gøre noget så ”tosset” som at INVITERE rødmen? Det skal du, fordi rødmen til dels er en ANGST-reaktion.

Og når du normalt reagerer på rødmen ved at gøre modstand (fx prøve at styre/mindske/undgå den), så lægger du altså angst OVENPÅ angst.

Og det giver MERE rødmen.

Så ved at træne dig i at spillet spillet mod angsten på en anden måde, end den undgående måde du gør nu, så kan du rent faktisk FOR ALVOR REDUCERE din rødme – og derved også gøre dig mindre bange for, at den dukker op.

Det er ikke let, men det kan godt lade sig gøre, hvis du får de rette redskaber til at spille spillet mod angsten på en helt anderledes måde, end du gør nu.

Noget andet, du sandsynligvis også bliver nødt til at inddrage i ”kuren” er at arbejde med at mindske din egen perfektionisme.

Min erfaring fra andre klienter med rødmeproblemer får mig til at gætte på, at du stiller for urealistiske krav til dig selv – båd mht hvordan du skal fremtræde og hvor lidt du må rødme – bl.a. når du er sammen din svigerfamilie, og at dine forestillinger om, hvad andre mennesker tænker om dig (og hvor meget de i det hele taget fokuserer på dig) er forvrængede.

lotte ingerslevJeg håber, det her kan give dig lidt at tænke over – og at du bliver fri til at nyde at være den sjove og friske pige, som jeg er helt sikker på, du også kan være – selv når du er sammen med svigerfamilien. ?

Kærlig hilsen

Lotte

Kunne du lide den her artikel? Tilmeld dig nyhedsbrevet og få flere af samme slags.

 

4 Comments

  1. Hej Lotte
    Jeg har det på fuldstændig samme måde som Amanda beskriver det og vil høre om du kan uddybe “invitere rødmen” samt redskaber til at spille spillet mod angsten?

    Jeg invitere jo rødmen ind hver dag stort set, da det jo også sker på jobbet, overfor mine kone og barn der hjemme mv. Vil gerne vide, hvad jeg gør, når jeg så sidder i det og mest af alt har lyst til at gå væk fra situationen – det gør jeg trodsalt ikke hver gang, selvom jeg bliver rigtig varm.

    I dag er jeg 40 år og har levet med det nærmest altid – håber hver dag, at det bliver bedre med alderen.

    Mvh.
    Anonym

    1. Dejligt, dejligt, dejligt at høre en kommentar. Og rigtigt godt spørgsmål, Anonym!

      I stedet for at skrive en hel masse om, hvordan du konkret skal bære dig ad med at invitere rødmen ind, hvilket ville kræve et laaaaaangt svar, og hvor vi ville være nødt til at se nærmere på den del af din individuelle reaktion på din rødmen (der er lidt typiske eksempler på min side om social fobi – scroll ned til der, hvor der står “Sikkerhedsadfærd”), som du måske nok ikke er så bevidst om lige nu, vil jeg i stedet anbefale dig at kigge lidt på, om du måske stiller urealistiske, perfektionistiske krav til, hvordan du skal fremstå. Du kan fx kigge på min side om perfektionisme, og se, om du kan genkende nogle af de overbevisninger, jeg skriver om.

      Det kan også tænkes, du kan få noget at kigge på min side om lavt selvværd.

      Som sagt ville vi blive nødt til at afdække præcis, hvordan din modstand mod din rødmen ser ud. Jeg ved godt, du skriver at du inviterer den ind, og det gør du nok også – delvist. Men min erfaring er nu, at invitationen som regel er lidt “halvhjertet”. Og det kan jeg sådan set udmærket forstå!

      Jeg vil elske at høre fra dig, hvad du synes om det, jeg skriver her til dig. 🙂

      Kærlig hilsen
      Lotte

  2. Kære Amanda, Anonym – og Lotte
    Jeg vil blot fortælle, at jeg har haft det på præcis samme måde, og det var utroligt hæmmende for mig – både privat og på job. For cirka 5 år siden fandt jeg tilfældigt Lottes hjemmeside og gik til en konsultation hos hende. Her for forklarede hun mig de ting, hun også beskriver ovenfor, og vi fik en grundig snak om min situation. Den samtale har ført til, at jeg nu har det langt langt bedre med min rødme, og at det næsten ikke generer mig i det daglige mere. Jeg rødmer stadig jævnligt – særligt når folk uventet spørger mig om private ting. Og jeg kan stadig gribe mig selv i at blive irriteret over, at jeg så bliver rød i hovedet. Men det vigtigste er, at jeg ikke længere “trækker mig” fra sociale situationer eller lader mig hæmme af det. Og min tendens til at rødme er også blevet langt mindre. Så stor tak til Lotte 🙂
    KH Anna

    1. Kære Anna

      Hvor er det bare søde ord! Og sjovt at få en tilbagemelding så mange år senere. Hvor er jeg glad for, at jeg har kunnet gøre en forskel for dig!

      Ja, jeg vil ikke sige meget mere, for du beskriver så fint, fint den ændring i tankegangen, som er helt central.

      Det tror jeg, er en god hjælp til andre, der kæmper med samme problem så mange tak, fordi du satte dig ned og forfattede det.

      God vind fremover! 🙂

      Kærlig hilsen
      Lotte

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

After you have typed in some text, hit ENTER to start searching...

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial