Søvnløshed

Søvnløshed lider man af, hvis man har vedvarende problemer med at falde i søvn, sove igennem eller føle sig udhvilet, og søvnløsheden desuden påvirker éns evne til at fungere i det daglige.

 

SøvnløshedTest dig selv: Lider du af søvnløshed?

  1. Har du problemer med at falde i søvn, sove igennem, eller føle dig ordentligt udhvilet?
  2. Har disse problemer stået på i mindst én måned?
  3. Giver dine søvnproblemer (inkl. den træthed du oplever i løbet af dagen) dig betydelige problemer med at fungere i det daglige (fx på arbejde, i skolen, over for familie og venner)

Skyldes disse problemer…

  1. En fysisk lidelse? (Fx søvnapnø)
  2. Hormonelle årsager? (Søvnproblemer er fx – desværre – meget almindelige for kvinder i forbindelse med ægløsning og nogle dage inden menstruation)
  3. Medicin?
  4. Alkoholforbrug?
  5. Stoffer?
  6. Koffein? (Dvs. har du forsøgt at nedtrappe dit forbrug af kaffe/te/cola uden at det har haft effekt på søvnen?)

Svarede du ”JA” til spørgsmål 1-3?

Svarede du ”NEJ” til spørgsmål 4-9?

Så er der meget, der tyder på, at du lider af søvnløshed.

 

Årsager til søvnløshed

Når man først er begyndt at lide af søvnløshed, kommer man ind i en ond cirkel, hvor man kommer til at styrke søvnløsheden.

Se mere om disse mekanismer og hvad det er du bør fokusere på, hvis du skal af med søvnløsheden,  i denne video:

 

Er søvnløsheden knyttet til perfektionisme, depression eller angst – fx til hvordan du håndterer bekymringstanker?

Hvis det viser sig, at du ud over søvnløshed også lider af perfektionisme, depression eller angst (typisk panikangst eller generaliseret angst) – fx i form af en uhensigtsmæssig måde, du håndterer bekymringstanker på eller rigide krav til dig selv om at du SKAL præstere på en HELT bestemt måde for ikke at blive afvist / kritiseret / udstødt – starter vi typisk med at behandle perfektionismen / angsten / depressionen eller med at træne en ny strategi til at håndtere bekymringstanker, samt at opbygge effektive søvnvaner ved siden af.

Det viser sig nemlig som regel, at denne behandling også virker på den søvnløshed, du har udviklet. Så det kan bedst betale sig at begynde dér.

Efterhånden som angsten / depressionen / perfektionismen mindskes, og du bliver bedre til at håndtere bekymringstanker, så bliver søvnproblemerne normalt også mindre, og søvnen begynder at give mere hvile.

Hvis behandlingen ikke viser sig at have nogen effekt på din søvn, begynder vi at arbejde specifikt på dine søvnproblemer.

 

Hvordan behandler vi selve søvnløsheden?

Forskningen har gang på gang vist, at en særlig form form for kognitiv adfærdsterapi specielt rettet mod søvnløshed er den bedste behandling. Så det er naturligvis den metode, vi anvender.

Dvs. vi fokuserer på, at du får:

  • Nye effektive søvnvaner.
  • Hensigtsmæssige tænkevaner mht. søvn og søvnløshed.
  • Hemmeligheden bag, hvordan du undgår at bekræfte din hjerne i, at du “nok ikke kommer til at sove i nat”.
  • Indsigt i de tricks, som angsten laver med dig
  • Kraftfulde redskaber til at håndtere bekymringer og negative tanker på en måde, der gør, at de ikke behøver genere dig om natten.
  • Træning i at flytte fokus, når du bliver uhensigtsmæssigt vagtsom.
  • Den optimale strategi for, hvordan du håndterer din angst for ikke at kunne sove på en helt anderledes og effektiv måde – så den rent faktisk mindskes.

 

Evt. supplement: Søvnrestriktionsterapi

Hvis du ønsker det, kan vi desuden supplere med søvnrestriktionsterapi – en adfærdsterapeutisk metode, der kan forekomme vanskelig, men som kan være særdeles effektiv.

Kort fortalt går metoden ud på, at du begrænser den tid, du tilbringer i sengen, til den tid, du rent faktisk sover, hvilket viser sig at gøre søvnen dybere og gøre det nemmere for dig at falde i søvn.

Den dårlige nyhed er, at metoden kan være udfordrende at gennemføre.

Den gode nyhed er, at den rent faktisk virker.

Forskningen viser, at søvnrestriktionsterapi er den allermest effektive behandling af søvnløshed, der findes.

Metoden virker lige så godt som medicin, og den har langvarig effekt.

Og for mennesker, der har lidt af alvorlige søvnproblemer over lang tid, kan det føles som en kæmpe lettelse at få søvnen tilbage.

 

After you have typed in some text, hit ENTER to start searching...

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial