HVAD ER SYGDOMSANGST? HVORFOR FÅR MAN SYGDOMSANGST? HVORDAN KOMMER MAN AF MED SYGDOMSANGST?

Hvordan kommer man af med sygdomsangst (også kaldet helbredsangst)?

Behandlingen bør fokusere på følgende:

  • At ændre dine antagelser, så de bliver mere fleksible og hensigtsmæssige (Se typiske antagelser for sygdomsangst >>)
  • At træne dig i at være mere i nuet og gruble mindre
  • At give dig teknikker, der kan hjælpe dig med at fjerne din fokusering på de potentielle “symptomer”, der har fanget din opmærksomhed
  • At lære dig at håndtere katastrofetanker på en effektiv måde
  • At træne dig i at tolerere tilværelsens almindelige uvished
  • At lære dig, hvordan du lever bedre med det store ansvar, der ligger på et menneskes skuldre
  • At hjælpe dig med at håndtere angst på en effektiv måde, så den rent faktisk mindskes

 

Det kan du starte med selv at gøre

Forskning viser, at psykoedukation – et fint ord, der bare betyder viden om din egen lidelse – er meget afgørende. Så skaf dig så meget viden om angst og sygdomsangst som muligt.

Desuden er det vigtigt, at du sætter dig ind i, hvad cyberkondri er, og hvordan du kommer af med det.

Få hjælp til at lære at håndtere dine katastrofetanker og livets uvished på en hensigtsmæssig måde med bogen “Bekymringsfælden – Sådan slipper du fri og lukker livet ind.”

Læs evt. mere om sygdomsangst og andre former for angst på www.angstforeningen.dk og afprøv fx Psykiatrifondens Mentale Motionscenter.

Klik på de orange knapper herunder, og lær din egen tankegang og adfærd bedre at kende. De ting, du finder beskrevet her på siden, er præcis de ting, du har brug for at ændre, hvis du skal af med din angst.

 

HVAD ER SYGDOMSANGST? HVORFOR FÅR MAN SYGDOMSANGST? HVORDAN KOMMER MAN AF MED SYGDOMSANGST?

 

After you have typed in some text, hit ENTER to start searching...